Headhunters
Hoofdpersoon Roger Brown opent de film door gelijk al te stellen dat zijn lichaamslengte 1,68 meter is. En dat vindt hij niet genoeg… Ter compensatie woont hij daarom in een veel te groot huis, met een te mooie, (te) lange vrouw, die hij verwent met veel te dure cadeaus. Om dit allemaal te kunnen bekostigen, is Roger in zijn vrije tijd kunstrover. Als headhunter kan Roger kandidaten vragen naar hun levensstijl en eventuele kostbare schilderijen. Zo weet hij precies waar en wanneer hij zijn bijverdiensten kan ophalen.
Maar net op dat moment dat zijn geld dreigt op te raken wordt hij door zijn vrouw Diana voorgesteld aan Clas Greve. Greve lijkt niet alleen de perfecte kandidaat voor een van zijn opdrachtgevers, maar is ook in het bezit van een kostbaar schilderij van Rubens, dat Roger in één klap miljoenen zal opleveren. Met die klapper in het vooruitzicht doopt hij Greve om tot zijn volgende project. Roger krijgt echter al snel spijt van zijn daad, want zijn slachtoffer blijkt ex-huurling en een specialist in spionageapparatuur.
Wat volgt is een intelligente en bij vlagen hilarische ‘film noir’ over een man op de vlucht en bij wie alles in het honderd loopt. Zijn vlucht werkt echter louterend. Want aanvankelijk opereert Roger als koele, berekenende man die moeite heeft zich emotioneel te binden. Maar als hij later aangeschoten wild wordt, vertoont hij menselijke trekjes en krijg je door zijn uitzichtloze situatie zowaar sympathie voor hem.
‘Headhunters’ (geregisseerd door Morten Tyldum) is gebaseerd op het gelijknamige boek van de populaire Noorse misdaadauteur Jo Nesbø en speelt zich af in en rond Oslo. ‘Headhunters’ is een verhaal met dynamiek, onverwachte plotwendingen, zwarte humor en vooral spannend tot het eind.