She Said

She Said begint bedrieglijk idyllisch: in het Ierland van 1992 belandt een jonge vrouw bij toeval op een filmset aan de kust. Even later zien we dezelfde vrouw in paniek over straat rennen. Ze is, zo blijkt later, in de klauwen gevallen van seksueel roofdier Harvey Weinstein, succesvol en machtig filmproducent in Hollywood.

Deze Weinstein dacht meer dan twintig jaar overal mee weg te komen. Agressie, ongepaste avances, aanranding en erger, alles werd door hem en zijn team van knipmessende en duurbetaalde advocaten toegedekt. O wee, als je het waagde tegen Harvey in te gaan!

Pas in 2020 werd Weinstein veroordeeld, tot 23 jaar gevangenisstraf, onder meer voor verkrachting. Dat hij uiteindelijk achter de tralies terechtkwam was grotendeels de verdienste van twee hardnekkige onderzoeksjournalisten van de New York Times, Megan Twohey (Carey Mulligan) en Jodi Kantor (Zoe Kazan). Hun artikel gaf in 2017 de aanzet tot de #MeToo-beweging.

She Said is de indrukwekkende verfilming van het gelijknamige boek dat de twee over de Weinsteinzaak schreven. En het resultaat mag er zijn! Het is een spannende film geworden, maar bovenal een film die de slachtoffers van Weinstein centraal stelt en ze een stem wil geven. Zo is het opvallend dat Weinstein zelf in de film niet of nauwelijks in beeld komt.

Aanvankelijk stuiten Twohey en Kantor op een muur van stilzwijgen. Niemand van Weinsteins slachtoffers durft te praten, enerzijds omdat ze bang zijn voor de — vaak averechts werkende — media-aandacht, anderzijds omdat de sluwe Weinstein ze in veel gevallen geheimhoudingsverklaringen heeft laten tekenen. In ruil voor een afkoopsom werd de vrouwen verboden te praten over wat hen was overkomen.

Langzaam maar zeker weten ze toch het deksel van de beerput te schuiven. Een medewerker van Weinstein lekt belastende informatie, één slachtoffer blijkt toch geen wurgcontract te hebben getekend …. Door vele telefoontjes en gesprekken met sleutelfiguren hebben ze uiteindelijk genoeg bewijsmateriaal om een gedegen, doorwrocht artikel te publiceren. Het begin van het einde voor Weinstein, tevens het begin van de wereldwijde #MeToo-movement.


NRC (★★★★) 'Een film die diep raakt'
de Volkskrant (★★★★) 'Een pamflet voor de vrouwelijke stem'
The Guardian (★★★★) 'A sensitive, emotionally astute film'

Verwacht