Minari
“Minari is een film die in je hart kruipt”, zo luidt de kop van de recensie in de Volkskrant. Daar zijn wij het helemaal mee eens, wat een prachtige, lieve film is Minari.
Regisseur Lee Isaac Cheung baseerde Minari op zijn eigen familiegeschiedenis. Zijn ouders ontvluchtten Zuid-Korea om in het beloofde land Amerika een nieuw leven op te bouwen. In Minari gaat het om Jacob en Monica die hun American Dream proberen na te jagen. Daartoe heeft Jacob op het platteland van Arkansas een aftandse stacaravan gekocht. “Het is niet wat je beloofd had”, aldus de teleurgestelde Monica aan het begin van de film. Terwijl Jacob het al helemaal voor zich ziet, een nieuwe start op een boerderij om Koreaanse groenten te verbouwen en te verkopen. Maar dat loopt natuurlijk niet meteen van een leien dakje. Integendeel, het gaat gepaard met tegenslagen en veel gezwoeg en geploeter.
Regisseur Cheung toont de verwikkelingen deels door de ogen van de zevenjarige David, die niet mag rennen omdat hij een hartkwaal heeft. Omdat David en Monica naast de boerderij ook nog eens een baan hebben in een fabriek als kuikenseksers, wordt oma ingevlogen uit Korea om op David en zijn oudere zusje te passen. Dit levert een aantal geweldige scènes op tussen David en oma, scènes die zowel ontroerend als heel erg grappig zijn. Met name oma, gespeeld door de Koreaanse vedette Yuh-Jung Youn, is werkelijk hartveroverend. Zij ontving een Oscar voor haar fantastische acteerwerk.
De minari van de titel is een Koreaanse groente die oma heeft meegenomen uit Korea en die ze samen met de kleine David plant. Het is een plant die gedijt op plekken waar andere planten het niet redden. Mooie, hoopvolle symboliek voor het gesappel van Jacob en zijn gezin.
Minari is een zachte, lieve, innemende film geworden. Om maar weer met een citaat uit diezelfde Volkskrantrecensie af te sluiten, het is een “warme, tedere ode aan familie”.
VPRO Cinema (★★★★★) 'Precies de juiste mix van nuchter realisme en nostalgische verwondering'
de Volkskrant (★★★★) 'Een film die in je hart kruipt'
NRC (★★★★) 'Aangrijpende film over het overleven van tegenslagen'
The Guardian (★★★★★) 'Elke scène voelt vertrouwd'