Un Monde

Onlangs was het weer raak. Afgelopen november stond er een artikel op de website van Omroep Gelderland met de kop Pestkoppen jagen Gerdines dochter (10) op: 'Ouders, praat met je kinderen. Dit naar aanleiding van een hartverscheurend bericht op Facebook van een verdrietige moeder uit Gaanderen. Haar dochter was slachtoffer van aanhoudend pestgedrag van klasgenoten.

Over (de gevolgen van) dit weerzinwekkende maar schijnbaar onuitroeibare fenomeen gaat Un Monde, het diep ontroerende speelfilmdebuut van de Franstalige Belgische regisseur Laura Wandel. In de eerste scène zien we kleine Nora met haar vader en oudere broertje. Nora gaat voor de eerste keer naar school en zoals zoveel kinderen heeft ze het hier erg moeilijk mee. Ze blijft haar vader maar omhelzen en vastklampen, voor veel (groot-)ouders een heel herkenbaar tafereel. In de klas voelt ze zich ook alleen en verlaten en ze besluit tijdens het speelkwartier haar grote broer Abel op te zoeken. Zo lief als Abel eerder voor haar was, zo afwijzend doet hij nu. Hij probeert zich door stoer gedrag te midden van het groepje pestkoppen staande te houden, maar helaas voor hem gaat dat al gauw mis, binnen de kortste keren is hij zelf het slachtoffer.

Nora staat hiermee voor een groot dilemma. Als ze zwijgt (een eis van arme, bange Abel) gaan de pesterijen volop door, en als ze het aan haar vader vertelt (moeder is niet in beeld) krijgt Abel het misschien nog veel zwaarder voor zijn kiezen. En ondertussen krijgt zij zelf ook het een en ander te verduren van haar eigen klasgenootjes, want ze is tenslotte het zusje van die loser Abel.

En al die tijd zitten wij als toeschouwers op het puntje van onze stoel mee te leven met Nora en Abel, omdat regisseur Wandel ons de film in zuigt. De camera zit bovenop Nora, ze wordt niet vanuit het perspectief van de volwassenen gefilmd, dus van boven, maar op haar eigen ooghoogte. De camera blijft haar voortdurend volgen, zij is scherp in beeld, anderen maar half of zelfs buiten beeld.

En oh, wat spelen beide hoofdrolspelers waanzinnig goed! Maya Vanderbeque als Nora is een absolute openbaring. Ze speelt zo naturel dat je bijna zou gaan denken dat er sprake is van een verborgen camera.

Un Monde duurt maar 72 minuten, maar hij is elke minuut raak. Wat een debuutfilm van Laura Wandel, we gaan nog veel van haar horen.

de Volkskrant (★★★★) 'Fenomenaal. De kindacteurs zijn waanzinnig goed'
NRC (★★★★) 'Opmerkelijk debuut'
Trouw (★★★★★): "een frisse blik op het universum van een schoolmeisje"