Corsage
Wie is er niet opgegroeid met de suikerzoete Sissi-films met de legendarische Romy Schneider waarin de romantiek en het geluk van de jonge keizerin van het scherm spatten? Hoe anders is het gesteld in Corsage. De Elisabeth in deze film van Marie Kreutzer is zo’n beetje in alles het tegenovergestelde van de dartele Sissi uit de jaren vijftig.
In Corsage voelt de inmiddels veertigjarige Elisabeth zich steeds verder ingesnoerd. Letterlijk, door het telkens weer krachtig aangetrokken korset (de corsage van de titel) maar ook figuurlijk voelt ze zich als in een dwangbuis door de hofetiquette en bijbehorende regels en protocollen. Ze mag dan wel keizerin zijn, in de negentiende eeuw is ze toch niet meer dan entourage voor haar echtgenoot Franz-Joseph (“Ef-Jot”).
Eigenlijk hoort zij dus niet thuis in dat tijdperk en dat maakt regisseur Kreutzer heel vindingrijk duidelijk. Zo af en toe komen in de film namelijk zaken voorbij die in haar tijd absoluut nog niet bestonden. Subtiel verwerkt dat wel, zodat je eerst aan jezelf twijfelt: heb ik dat nou goed gezien? Maar ze zijn er wel degelijk. Zo komt er ineens een moderne tractor in beeld, en een telefoon. We zien moderne nooduitgangen in een 19de-eeuwse schermzaal, op een harp wordt As Tears Go By, een sixties nummer van Marianne Faithfull gespeeld en Sisi steekt zomaar een middelvinger op naar een uiterst verbouwereerd gezelschap.
Dit laatste is een duidelijk signaal dat we hier met een Elisabeth te maken hebben die in opstand komt tegen de beklemmende omstandigheden van haar tijd. Een vrouw, ook een keizerin, hoorde zich nou eenmaal onderdanig op te stellen, maar daar trekt deze Sisi zich niets van aan. “Dit is niet je oma’s Sissi”, zo luidt de kop van de recensie in de Filmkrant. Dat klopt, de eigenzinnige Elisabeth neemt in Corsage het heft in eigen hand. Ze gooit letterlijk en figuurlijk haar keurslijf af.
Corsage is een uiterst originele, prikkelende film geworden, met Vicky Krieps in een werkelijk fenomenale hoofdrol, een rol die haar al talloze prijzen heeft opgeleverd.
Voor abonnees van de Volkskrant: Floortje Smit schreef onlangs een aardig artikel over het korset in de film.
VPRO Cinema (★★★★) 'Spannende en fraai gefilmde scènes'
Volkskrant (★★★★) 'Vicky Krieps blijkt een uitmuntende vertolker van keizerin Elisabeth'
NRC (★★★★) 'Elk shot, elke keuze is raak'
The Guardian (★★★★) 'An austere and angular picture'
Variety 'A brilliant reclamation of the 'Sissi' legend'