Girl
Lara heet ze en ze is vijftien. Lara heeft twee vurige wensen. Ze wil koste wat kost ballerina worden en ze wil ook ... een meisje worden. Lara is namelijk geboren als jongen, maar ze voelt zich op en top een meisje. Een meisje geboren en gevangen in een jongenslichaam.
We volgen haar worsteling om beide levensdoelen te bereiken, want een worsteling, zo mogen we het wel noemen. Lara is ambitieus en ze heeft geen twijfels, maar ze is ook ongeduldig, ze wil alles veel te snel (ze is tenslotte ook nog eens een puber). Ze kan niet accepteren dat haar geslachtsoperatie nog twee jaar op zich laat wachten. En ze beult zich dag na dag af op de balletschool om de achterstand op haar klasgenootjes in te halen.
Doordat de camera dicht op haar zit draait ook de kijker pirouettes tot het duizelt. En niet alleen dat, we zijn ook getuige van de fysieke offers die Lara brengt. Bloederige tenen en voeten schijnt normaal te zijn in de balletwereld. Maar Lara, gedreven door haar drang om in alles een meisje te zijn, plakt ook nog eens haar geslachtsdelen af om maar zo vrouwelijk mogelijk te kunnen bewegen.
En oh, wat levert dit een schitterende film op! Van begin tot eind, Girl klopt helemaal. En dan te bedenken dat dit het debuut is van de nog maar 27-jarige Belgische regisseur Lukas Dhondt. Het script is indrukwekkend maar onnadrukkelijk. Er wordt geen woord te veel of te weinig gezegd. Ook wijkt de setting af van andere transgenderfilms, zoals bijvoorbeeld Una mujer fantástica, nog niet zo lang geleden in het Filmhuis te zien. Lara hoeft haar operatie niet te bevechten. Integendeel, ze groeit op in een fijne, beschermde omgeving met een begripvolle, liefhebbende vader en een broertje dat haar ook gewoon accepteert zoals ze is.
De absolute ster van de film is de jonge (ook debuterend!) acteur – en balletdanser – Victor Polster. Hij zet een werkelijk verbluffende Lara neer. De ene keer zacht en bedeesd, de andere keer verbeten in de weer met afplaktape. Gaandeweg de film krijgt zijn glimlach hoe langer hoe meer iets gemaakts. Lara lacht vriendelijk, naar haar vader, naar de psycholoog, naar de specialisten, maar die lieve lach wordt meen en meer een masker. En achter dat masker brandt een ongeduldig vuur. De radeloosheid drijft haar uiteindelijk tot een trieste wanhoopsdaad.
Girl is een meesterlijke film met een indrukwekkend verhaal dat nooit sentimenteel of melodramatisch wordt verteld. Om met de recensent van de Belgische krant De Morgen te spreken: Girl is een "haast onmogelijk volmaakt debuut. … De kans dat hij u tot in het diepst van uw ziel zal raken, reusachtig".
Bij de uitreiking van de European Film Awards werd Girl onderscheiden als beste debuutfilm. En bij de wereldpremière tijdens het Filmfestival van Cannes werd de film beloond met een minutenlang durende staande ovatie. Tijdens de Wenterse première mag u hetzelfde doen.