How to make Millions Before Grandma Dies

Nu hij weet dat zijn oma kanker heeft staat haar gemakzuchtige, lanterfantende kleinzoon M in de Thaise speelfilm How to Make Millions Before Grandma Dies ineens regelmatig voor haar deur. Hij doet klusjes in het huishouden, haalt gebakken vis voor haar en is niet te bereord om oma in bad te wassen. Zorgzaam zoekt hij toenadering tot zijn voorheen door hem behoorlijk verwaarloosde oma.

De interactie tussen de twee levert een aantal heerlijk stekelige scènes op, want Amah is een bijzonder pittig omaatje, zo blijkt al snel. Aanvankelijk is het voor haar ook een raadsel waarom M (en ook andere familieleden) haat plots met bezoekjes en attenties overladen. De trieste diagnose is namelijk voor haar verzwegen.

M speelt echter een nogal opportunistisch spelletje. Zijn uitsloverij is louter gebaseerd op het verlangen naar oma’s erfenis. Hij is hierbij geïnspireerd door nichtje Mui die dag in dag uit opgewekt de luiers van haar bejaarde familielid verschoont en zodoende zijn huis zal erven.

De eigengereide Amah zit ondertussen helemaal niet te wachten op al die aandacht. Ze benadert alle attenties dan ook met de nodige achterdocht en lekker vinnige opmerkingen. Maar — u raadt het al — naarmate oma en kleinzoon meer tijd met elkaar doorbrengen wordt hun band sterker en sterker.

How To Make Millions … was een enorme bioscoophit in Thailand en de rest van zuidoost Azie. Wij snappen dat wel. Het is een heerlijke crowdpleaser met een fijngevoelig scenario, ontwapenend spel en een geweldige chemie tussen hoofdrolspelers Putthipong Assarantanakul (M) en Usha Seamkhum (Amah).

En hoewel de film uiteindelijk over een gevoelig thema gaat, wordt hij nergens te zwaar of te sentimenteel. Regisseur en schrijver Pat Boonnitipat heeft met zijn debuutfilm meteen een daverende voltreffer afgeleverd met de juiste mix van humor en ontroering. Honderden TikTok-filmpjes bewijzen dat menig Aziatische bezoeker van de film het niet droog hield. Dat zou u ook wel eens kunnen overkomen.

VPRO Cinema (★★★★) 'publieksvriendelijke feelgoodfilm'
de Volkskrant (★★★★) 'Innemend en wijs debuut ... charmeert en ontroert'
NRC (★★★★) 'De kans is groot dat je met rode ogen de zaal verlaat'

Verwacht