Tatami

Leila Hosseini is succesvol op de judomat, de tatami. Dat succes straalt uiteraard ook af op haar moederland Iran. Thuis zit ook haar familie voor de televisie te genieten van het succes dat de jonge judoka heeft op de internationale wedstrijden. Maar er kijkt nog een partij naar deze judowedstrijden: de staat.

Hosseini komt daar achter als het judosucces op de wereldkampioenschappen ervoor zorgt dat ze kans maakt op de finaleplaats, waar een judoka uit Israël mogelijk haar tegenstander wordt. Dan wordt meteen duidelijk dat Tatami geen sportfilm is, maar een politieke thriller. Hosseini wordt namelijk onder druk gezet: als ze verliest, of geblesseerd raakt, ontloopt ze die finaleplaats.

Door op die manier af te zien van de finale ontloopt ze de kans dat Iran en Israël elkaar op de tatami moeten bestrijden – met het risico dat Iran die wedstrijd verliest. En dat kan natuurlijk niet, dat het streng-islamitische Iran verliest van de joodse aartsvijand. Dan is het helemaal geen wedstrijd tussen twee judoka’s, maar een tussen twee staten die al langer onzichtbaar met elkaar in oorlog zijn.

Hosseini weigert: ‘Ik ga niet doen alsof ik gewond ben of met opzet een wedstrijd verliezen’, houdt ze haar coach voor. Achter de schermen wordt dan de druk opgevoerd. Leila komt er achter dat ook haar familie thuis door de staat in de gaten wordt gehouden. Wat zich daarna ontwikkelt zorgt voor een gestaag opgebouwde spanning, waarbij het gaat om de vraag of Leila zich haar kans op goud niet laat ontnemen.

Een bijzonder detail van Tatami: het is de eerste speelfilm die gezamenlijk door een regisseur uit Iran (Zar Amir) en Israël (Guy Nattiv) werd gemaakt.

Het Filmhuis draait deze film in samenwerking met de Winterswijkse afdeling van Amnesty International. Deze dinsdag, de 10e december, is namelijk de Internationale Dag van de Rechten van de Mens. Amnesty komt overal ter wereld in actie om de rechten van mensen te beschermen. Een vertegenwoordiger van Amnesty vertelt voorafgaand aan de film wat zij lokaal doen, en hoe de bezoekers in Winterswijk hen daarbij kunnen helpen.

Volkskrant (★★★★) 'ijzersterke combinatie van sportfilm en politieke thriller'
NRC (★★★★) 'Geeft een urgente kwestie op toegankelijke en pakkende wijze vorm'
Trouw 'Vooral is Tatami een film over twee sterke vrouwen, die de onmogelijke keus hebben tussen een onzekere toekomst of hun door de politiek ingekapselde sportleven thuis.'
Filmkrant 'Toont aan dat judo als sport minstens zo filmisch is als boksen'

Verwacht