Santosh
Wanneer haar echtgenoot, die politieagent is, bij gewelddadige, etnisch-religieuze rellen in Noord-India om het leven komt gaat weduwe Santosh naar het politiebureau om haar weduwenpensioentje te claimen. Daar vertelt de agent van dienst haar dat de overheid een regeling heeft voor vrouwen zoals Santosh. Als ze wil kan ze de baan van haar man ‘erven’.
Deze “aanstelling uit barmhartigheid” is, zeker in onze westerse ogen, een ietwat merkwaardige traditie, maar Santosh staat met de rug tegen de muur. Haar ouders wonen ver weg en van haar schoonouders heeft ze ook niks te verwachten. Die kijken op haar neer. Tot overmaat van ramp dreigt ze ook nog eens haar huis te verliezen, want dat is van de staat. Ze kan niet anders dan het aanbod accepteren.
Eenmaal in dienst wordt ze al snel geconfronteerd met een onverkwikkelijke zaak. Als een vijftienjarig Dalitmeisje (een zogenaamde onaanraakbare, uit de onderste laag van het Indiase kastensysteem) wordt vermist moet Santosh tandenknarsend toezien hoe haar seksistische baas de zaak achteloos van zich af schuift. Pas als de wanhopige ouders het lichaam van het verkrachte en vermoorde meisje voor het politiebureau neerleggen en samen met een woedende menigte gerechtigheid eisen komt het politieapparaat moeizaam in actie. Santosh wordt toegevoegd aan een kleine vrouwelijke politie-eenheid die de zaak moet gaan onderzoeken. De eenheid staat onder leiding van Sharma, een norse maar tegelijk charismatische vrouw die zich als een soort mentor voor Santosh ontwikkelt.
Gaandeweg het onderzoek laat regisseur Sandhya Suri ons kennismaken met veel van wat er in haar ogen nog steeds allemaal mis is met de Indiase maatschappij. Een schrijnende ongelijkheid tussen seksen, kasten, religieuze en etnische groeperingen en daaruit voortvloeiende verschijnselen als pesterijen, intimidatie, corruptie en geweld.
Al met al een niet bepaald opwekkende opsomming, maar Santosh is meeslepend en indrukwekkend met grootse acteerprestaties van de beide hoofdrolspeelsters en prachtig camerawerk van de Nederlandse cameraman Lennert Hillege. Lees vooral ook even het ‘verhelderende’ interview met hem over zijn ervaringen tijdens het draaien van Santosh: 'Eerlijk gezegd snap ik geen bal van India'
VPRO Cinema (★★★★) 'Intrigerende Indiase politiethriller'
NRC (★★★★) 'Trefzeker Indiaas debuut'
de Volkskrant (★★★★) 'Spannend, onvoorspelbaar proces'
Filmkrant 'Verrassend genuanceerd verhaal'