Samsara

Samsara: betoverend, adembenemend mooi. Maar verwacht geen speelfilm. En reken ook niet echt op een documentaire. De film laat zich misschien nog het best vergelijken met Godfrey Reggio’s Koyaanisqatsi uit 1982, de montage van indrukwekkende beelden waarin een maatschappijkritische boodschap was verwerkt. Een van de co-schrijvers en cameraman van destijds, Ron Fricke, heeft nu als regisseur Samsara afgeleverd, na bijna vijf jaar lang filmen op 100 locaties in 25 landen op vijf continenten.

Het resultaat is ronduit oogstrelend. Fricke is een specialist in zogenaamde time lapse-opnames. Dagenlang filmen levert zo een stukje film op van soms maar 15 seconden. Maar wat een weergaloze beelden zijn dat!  Een — tamelijk willekeurige — greep: de camera glijdt loom over Cambodjaanse tempels, Angolese watervallen en een Hawaïaanse vulkaan.

Maar Samsara presenteert niet alleen de natuur in  betoverende opnames, ook de verfilming van de mens en zijn handelen levert schitterende beelden op, van de traditionele Chinese 1000 handen-dans tot de Kane Kwei Coffin Shop in Accra, Ghana, voor al uw creatieve doodskisten. Het is teveel om op te noemen, laat het maar gewoon over u heen komen.

Als u openstaat voor een overweldigende filmervaring, dan mag u Samsara absoluut niet missen! Om met de Amerikaanse recensie-site Rotten Tomatoes te spreken: “Prepare yourself for an unparalleled sensory experience.”

Verwacht